Aniołowie i monstra wsiadają na "statek głupców"; malarstwo Boscha zaczyna swój rejs w kierunku archipelagu podświadomości, wioząc ładunek przesądów i nadziei, mądrości ludowej i wyrafinowanego humanizmu. Artysta interpretuje i opisuje "kryzys" człowieka zagubionego w czasie, przechodzącego z mrocznego średniowiecza do nowego świata, który czeka na odkrycie. Dziwaczne szczegóły, groteskowe, zamarłe w zdumieniu postacie, różne stwory i monstra nie powinny przesłonić ideowego programu tej sztuki i wielkiej wrażliwości mistrza oraz jego dokonań w dziedzinie przedstawienia pejzażu, uczuć, stanów ducha.
UWAGI:
U dołu s. tyt. i na okł. nazwa dziennika Rzeczpospolita. Indeksy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Już za życia nazwano go "królem malarzy, którego subtelne i doskonałe dzieła nie pogrążą się nigdy w niepamięci". Jan van Eyck, autor jednego z arcydzieł wszech czasów, gandawskiego ołtarza Adoracji Baranka Mistycznego, stoi u początku nowożytnego malarstwa północnej Europy. Jego sztuka przetwarzająca i przekraczająca doświadczenia gotyku międzynarodowego, tworzy zarazem cenne klejnoty, o których posiadanie ubiegali się władcy, jak i pełne nieskończonej różnorodności szczegółów miniatury widzialnego światła, a wreszcie wielopiętrowe, natchnione wykłady teologii katolickiej. Pojmując swą rolę jako pośrednictwo między Bogiem, człowiekiem a naturą, oddawszy tej idei właściwy sobie geniusz obserwacji i finezję wynalezionego właśnie malarstwa olejnego, Jan von Eyck unieśmiertelnił XV wieczną Flandrię jako ucieleśnienie złotej "jesieni średniowiecza".